fredag 9. oktober 2009

30 uker


I dag er jeg 30 uker..jippi:)
Fy så fort det går.
Ikke lenge siden jeg var 12 uker og fortalte alle at jeg ventet en liten mini oss;)
hehe..
i det siste dagen har jeg kjente at hun rører mye på seg...
Noen ganger er det ikke vondt mens andre ganger er det veldig vondt.hehe...
I går hadde jeg vondt i hodet.
Begynte på morran men jeg regnet med at det skulle gå over.Men nei da det holdte på ganske lenge...
I dag våknte jeg med hodepine men den er borte nå..
Kanjse jeg hadde det pga at jeg sover så lite om natt.
Våkner mye for tia, ikke sove,finner ikke riktig stilling alt er vondt hehe..
eller når jeg endelig har sovnet så må jeg på do...
MEN JEG ELSKER Å VÆRE GRAVID:)
er kommer det litt om snuppa

30 uker

Week30_19775.jpg

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 28 uker gammelt. Hjernens overflate blir stadig mer rynkete etter hvert som vindingene dannes. Forskere mener intelligensen kommer fra dette laget. Når vindingene snor og bukter seg på overflaten, maksimeres antallet hjerneceller og overflaten blir større. Nå kontrollerer hjernen den rytmiske pusteøvelsen og regulerer temperaturen selv!

Lanugohårene begynner å forsvinne, men forblir lengst på ryggen og skuldrene. Fosteret har nå ordentlige hår på hodet. Fettlaget under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde.

Fosteret fortsetter å bevege seg så mye som mulig på den begrensede plassen og sparker med føttene og dunker med hendene. Noen fostre begynner også å snu seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen

tenkte at jeg kunne legge igjen ang foreldre å ;)

30 uker

TIL MOR

Å bygge rede.

Bare 10 uker igjen! Er du blant de som plutselig får tidsnød? Så mye skulle vært gjort før babyen kommer. Utålmodigheten i forhold til partneren kan bli stor. Kommer han til å bli ferdig med det han lovet før babyen kommer? Eller lurer du på om han i det hele tatt forstår at det snart kommer et barn? Plutselig må det ryddes i skap og skuffer, kjeller og loft. Nyt energien, men husk at det kommer en dag i morgen også.

Har du begynt å kjenne smerter i bekkenet, kan en slik dag hvor alt skal gjøres straffe seg. Klarer du å porsjonere energien, vil du kanskje ha større glede av den. Kvinner som har opplevd bekkenløsning vet det.

Men hva er egentlig bekkenløsning? Bekkenet holdes sammen av en sammenføyning midt foran, og to bak. I svangerskapet blir disse festene løsere. Dette skjer på grunn av hormonet relaxin.

TIL FAR: Permisjon

Det er på tide å diskutere hva dere gjør med permisjonstiden. Mulighetene er mange både i forhold til tid og omfang, men det går også an å tenke seg å nyte deler av permisjonstiden sammen og dra langt bort fra forpliktelser, hus og hverdag.

Da min nest yngste datter ble født, tok jeg ut permisjon i tre måneder. Det var på forsommeren og en fin tid til å bli bedre kjent med den lille og ta eneansvaret på dagtid. Kombinert med en ferie etter permisjonstiden, ble det også et langt og sunt avbrekk fra jobb.

Da vår yngste kom til verden, bestemte min kone seg for å søke tidskonto og begynne å jobbe deltid relativt tidlig. Jeg fikk eneansvaret flere kvelder i uken, og dermed ble permisjonsbehovet mindre for min del. Derfor ble vi enige om at jeg kun tok ut en måned, og at vi skulle tilbringe denne tiden sammen med hele familien i Italia.

Jeg kjenner etter hvert flere som har valgt å dele permisjonstiden og som også benytter anledningen til å tilbringe deler av tiden i utlandet. Det er ikke ofte i livet en får denne muligheten til å kunne være sammen over en lengre periode utenom den obligatoriske sommerferien. Vi dro i mai og nøt både klimaet og roen.

Når deler av permisjonstiden kombineres med ferie eller legges til utlandet, blir også forberedelsen morsom og spennende. Det kan uansett være fornuftig å starte planleggingen allerede nå, og tenke gjennom hvordan dere ønsker å bruke permisjonstiden. Mulighetene er mange – enten man tar permisjon hver for seg, delvis sammen, eller velger en periode langt borte fra kjas og mas og hvor dagene er lengre, varmere og roligere.


si i fra om det ble teit ang foreldre å eller om det er "nyttig";)

2 kommentarer:

  1. Så gøy å høre jenta mi.. =) men du har du fått noe svar om sukker syken da?? spennende. kult at ungen har blit så stor nå er jo ikke lenge igjen tiden går alt for fort spør du meg.. =)

    SvarSlett
  2. hei snuppa.
    Ikke enda.
    Jeg skal dit på tirsdag så da får vi vite mer:)
    Ja hun er stor nå..
    Tenk søstern har bare 5 uker igjen og jeg 10..hvææææ
    hehe

    SvarSlett